גישות שונות כלפי אמינות המקורות לתולדות הנביא מחמד והופעת האסלאם

 

  • גישה מוסלמית מסורתית – מקבלים את המסורת ללא עוררין.
  • גישה "מחקרית" מערבית המקבלת את המסורת כפי שהיא – עם שינויים קלים.
  • גישה ביקורתית המנסה להתמודד עם בעיתיות המקורות (דוגמה: פרופ' מ.י קיסטר ואחרים)
  • גישה "רדיקלית", שתומכיה כמעט לא מקבלים שום דבר מהמסורת הערבית, למשל (Cook & Crone, Hagarism [1977]) .

מקורות ערביים לתולדות הנביא:

  • קוראן (القرآن) – קיים מעט מאוד פירוט היסטורי כגון שמות ותאריכים.
  • חדית' (الحديث) – אמירות של הנביא מהתקופה, מעשיו ודברים שנאמרו עליו, רובם מפוברקים על מנת להתאים את הלך הרוח של אז למטרותיהם.
  • תפסיר (التفسير) – פרשנות הקוראן.
  • סירה (سيرة النبي) – ביוגרפיית הנביא, סיפור החל מלידתו של הנביא עד סוף ימיו. מבוססת ברובה על החדית'ים.

ישנו קשר הדדי בין מקורות אלה, והם תלויים אחד בשני.

בעיות של המקורות ע"פ קוק

  • ישנן סתירות בין גרסאות שונות. חומר רב מעלה סתירות רבות.
  • נאספו ונרשמו זמן רב לאחר האירועים המתוארים.
  • "תבניות ספרותיות" (topos / topoi) – תהייה מהו למעשה המקור ומהו ה"הד".
  • מחברים מאוחרים מוסיפים פרטים – ניפוח העובדות.

לידתו של מחמד לפי קוק

מחמד גדל יתום, והשאלה המועלה היא האם אביו של מחמד נפטר לפני ילדתו או אחריה. ישנו דיון גם ברמת החודשים המועטים, אך דיון זה אינו בעל חשיבות רבה.

  • אבן אסחאק (נפטר 767) ; חיבורו נערך ע"י אבן השאם (נפטר 833). כולל פרטים מעטים.
  • אלואקדי (נפטר 823). כולל פרטים רבים.
  • מסקנתו של פרופ' קוק: אלואקדי או מישהו אחר הוסיף פרטים.

לידתו של מחמד לפי פרופ' מיכאל לקר

  • אבן אסחאק (נפטר 767) ; חיבורו נערך ע"י אבן השאם (נפטר 833). כולל פרטים מעטים.
  • מקור נוסף עם פרטים אחרים.
  • אלואקדי (נפטר 823). כתב גרסה משולבת מכמה מקורות.
  • ע"פ פרופ' לקר, ניתן אפוא לקבל את המסורת במקרה הזה, ויש להתייחס בצורה חיובית למסורת באופן כללי.

סורה 105: אלפיל

  • 1 הלא ראית מה עוללך ריבונך לבעלי הפיל:
  • 2 הן שם את מזימתם לאל [לאפס],
  • 3 ולהקות ציפורים שלח מעל,
  • 4 לרוגמם באבני גוויל,
  • 5 ועשה אותם כמוץ נאכל.

נמצאה בתימן כתובת בה מדובר על ציפור. למעשה יש כאן מעין אישור לעניין, וכן נמצא תאריך הנקוב בשנה ההג'רית

ייחוסו של מחמד ומשפחתו:

  • שבט: קֻרַיְש
  • תת-שבט: בנו הַאשִם
  • אבא: עבדאללה
  • דוד: אבו טַאלִבּ, גידל את מחמד כמו אבא לאחר מותו של עבדאללה.
  • בן דוד: עלי (וחתן עתידי)
  • אשתו הראשונה: ח'דיג'ה, סוחרת עשירה ומבוגרת ממחמד. נתנה למחמד בסיס כלכלי.
  • אבו בכר: החבר הטוב והח'ליף הראשון.
  • עַאאִשַה: בתו של אבו בכר ואשתו העתידית.
  • לאילן יוחסין מפורט ראה:http://en.wikipedia.org/wiki/Family_tree_of_Muhammad

מקור: היו קנדי, מחמד והח'ליפות, ירושלים ובאר שבע: מוסד ביאליק 1998, עמ' 371.

 

עהד אלאמה (عهد الأمة)

קוק וקרונה טוענים כי מדובר בטקסט מקורי. קווים חשובים: תפקידם של היהודים ; סולידריות על שבטית ; המושג "מאמנון" (مُؤْمِنُونَ)

* מחמד מציג במסמך סולידריות כלומר אין הוא מבטל שבטים, אלא מונע סכסוך בין שבטי.

מחמד כמנהיג

עד שנת 622 היה מנהיג דתי, בזוי בעיר מולדתו (מכה) ע"י אנשי קריש. ברגע שמגיע לאלמדינה הופך להיות מנהיג דתי ופוליטי. תאריך זה חשוב משום שלפי אירוע זה נקבע לוח השנה ההג'רי, והתחיל מניין חדש.

מחמד כאיש – איש אמיתי. היה נגד משוררים אך השתמש בהם, שיחד שבטים אחרים למטרותיו, משחק את המשחק הפוליטי. לחלוטין אינו תמים. זאת, כנגד הנצרות המציגה את ישו כעל אנוש

אנושית ומושלמת.

"תיאולוגיה" בקוראן

  • אל אחד מובהק, מונותיאיזם שבא לביטוי. בלתי מתפשר!
  • מלאכים וג'נים
  • נביאים – מחמד אחרון הנביאים.
  • אחרית הימים – תחושה שאחרית הימים הולכת ומתקרבת, וכדאי להתארגן בהתאם.

חוקים בקוראן

5 מצוות היסוד (أركان):

  • שהאדה
  • תפילה 5 פעמים ביום – התרחקות מהנצרות ויהדות מבחינת התפילות.
  • צדקה (الزكاة)
  • צום
  • חג'

כוונות כלפי אנשי הספר (أهل الكتاب)

* הילחמו באנשים אשר אינם מאמינים באלוהים ולא ביום האחרון ואינם מקדשים את אשר קידשו אלוהים ושליחו, ואינם מחזיקים בת דמת – אלה בהם אשר ניתן להם הספר – עד אשר ישלמו את הג'זיה [מס גולגולת, מביע כניעה, מעין השפלה] במו ידיהם, בעודם מושפלים. (סורה 9, אלתובה, פסוק 29, תרגום רובין)

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי