תולדות המחשבה החברתית

בתקופת הנאורות החל האדם רואה את עצמו לא כאובייקט אלא כיצור שיכול להשתחרר מהחוקיות הדטרמינסטית של חייו ולהתחיל לשלוט בהם בצורה עצמאית על ידי הבנת החוקים לפיהם העולם עובד. זאת בניגוד לכדור ביליארד שנתון לחלוטין לכוחות המופעלים עליו- כמה כוח הופעל עליו, באיזו זווית וכדומה ולפיהם הוא יגיב באופן צפוי ועקבי. ע"י הבנת החוקיות שמושלת בעולם האדם מצליח להתעלות מעליה.

כדי להבין לעומק את הנאורות צריך להבין מה קדם לה- ימי הביניים. עולם הרוח של ימי הבינים (באירופה) דמה במובנים רבים לעולם הרוח של כל החברות הקדם מודרניות. רק המהפכה המודרנית של הציביליזציה המערבית (להבדיל מיתר הציביליזציות) התקוממה נגד התפיסות שהיו רווחות בכל העולםובכל התרבויות האחרות:

  1. מסורתנות (העלאת ההתנהגות לפי המסורת והמסורת עצמה לכדי אידאל, קידושה), זאת בניגוד למסרותיות שהיא פשוט התנהגות על פי המסורת. חברות מסורתניות יצאו מנקודת ההנחה שהאמת נמצאת בעבר ולא בעתיד- ככל שאנחנו מתרחקים מאבותינו כך אנחנו מתרחקים מהאמת ולכן אסור לשנות דברים.התפיסה הרווחת של אנשי ימי הביניים לגבי עולם ההשכלה הייתה "סכולסטיקה אסירטוטלית"- אנשי ימי הביניים הקימו את האוניברסיטאות (במקור מוסדות ללימודי דת, שהייתה מלכת המדעים, אליה היו כפופים כל המדעים). ההנחה היא שאריסטו מהיותו קדום, הרי הוא סמכות רוחנית ועל כן ודבריו קרובים יותר אל האמת(לא מהיותו נוצרי שכן לא הייתה נצרות בזמנו).
  2. הידע המהימן שיש לבני האדם לא נובע מהחושים אלא מההתגלות. בספרים עתיקים, ובפרט ספרי הקודש נמצאים דברי אלוהים חיים. החושים לעומת זאת מטעים אותנו כך שאין לבנות עליהם ידע מהימן, החושים נובעים מהחטא הקדמון ומאז אנחנו ארציים, טמאים, מעוותים, מלוכלכים, ולכן הבשר שלנו מטעה ומולין אותנו שולל.
  3. דדוקציה- הסקה מן הכללי אל הפרטי. על ידי הפעלת הלוגיקה האריסטוטלית על ספרי הקודש (שהן אמיתות אבסולוטיות) אפשר להסיק מסקנות חד משמעיות וודאיות. לדוגמא "שמש בגבעון דום"- אם היא עצרה בגבעון משמע עד אותו רגע היא נעה. אין צורך להוכיח אקסיומות כי הן מובנות מאליהן. כ"כ ברור שלא טעון הוכחה, החוקים גוברים על כל עדות של החושים, של הניסיון, של כל חוויה בחיינו האנושיים.

**חשוב להדגיש שההשכלה בימי הביניים השאילה רק את העקרונות הלוגיים של אריסטו ולא את הרעיונות עצמם שהוא הציג, שלא התקבלו לאור העובדה שהם סתרו את הנחות היסוד 1-3.

המהפכה המדעית מוטטה את השקפת העולם הנ"ל והביאה איתה מהפך בנוגע לתפיסת הידע- מה נחשב ידע, מה נחשב ידע בר סמכא. השינוי הזה גרר שינויים בעולם הרוחני, הכלכלי,הפוליטי,הפסיכולוגי ועד לשינוי בהוויה האנושית עצמה. אנשים התחילו לחשוב על ידע בצורה אחרת.

 

ב-1620 פרנסיס בייקון (הוגה ומדען) כותב ספר "novum organum" שמציג דרך חדשה להתייחס לידע. בספר מנוסחים היסודות של השקפת העולם המדעית, לתועלתו של האדם.הוא פרט את השקפת העולם המדעית-

  1. קידמה- האמת בעתיד. התקדמות לאמת דרך הפעלת הידע החדש באופן מסודר. השיטה היא המפתח, היא מבטיחה שהידע יהיה מהימן שכן הוא ייבדק על ידי תצפיות, ניסויים וניסיון. כך על ידי התקדמות צעד אחר צעד נשלים את התמונה של האמת ונבין את כל מה שסביבנו.
  2. החושים מספקים לנו תצפיות, ניסיון ובסופו של דבר גם את הניסוי (כאשר ניסוי הוא הסדרה מאורגנת של הניסיון כדי לבדוק השערה ספציפית).על ידי הפעלת החושים נוכל להגיע לאמת.
  3. אינדוקציה כשיטה לרכישת ידע מהימן.

 

נאורות ימי הביניים  
בעתיד- עם הקדמה. התקדמות שיטתית, צעד אחר צעד תאפשר השלמת התמונה של מהי האמת. בעבר- ככל שאנחנו מתקדמים אנחנו מתרחקים מהאמת ועל כן עלינו לשמר ככל הניתן את מסורות העבר מיקום האמת
אמינים. הם מהווים את האופן בו אפשר להוציא לפועל ניסוים ולהגיע לאמת. מטעים, מקורם בבשר החוטא ואין להאמין לתחושות שהם מביאים תפקיד החושים
אינדוקציה- הסקה מהפרט אל הכלל. דדוקציה- מהכלל אל הפרט אופן לרכישת ידע מהימן

העקרונות הנ"ל לא עוררו הדים עד להגעתו של אייזיק ניוטון. בתור הבן הפחות מוכשר הוא יועד להיות עורך דין ונשלח לאוניברסיטה בגיל 15. במהלך לימודיו הוא גילה שמשפטים לא מעניינים אותו, בעוד שהמתמטיקה שהייתה בעיצומו של עידן תגליות שמתרחשות תוך כדי הלימודים- מושכת אותו עד מאוד. תלמידי האוניברסיטה נשלחו הביתה בגלל מגפה למשך 18 חודשים, במהלכם הוא המציא את האופטיקה, את הפיזיקה ואת המתמטיקה האינפיניטסימלית (חדו"א). בעודו הפרופסור היחיד למתמטיקה באוקספורד ניגשו אליו מתמטיקאים בשם היילי והוק ועוד מהאגודה המדעית שפעלה בחסות המלך. בהמלצתם הוא ניסח את הכללים של המכניקה- "Principia" בשנת 1687 – העקרונות המתמטיים של פילוסופיית הטבע (פיזיקה). הספר מחולל מפץ בעולם המערבי- זו אינה מהפכה חילונית, אלא להפך, בשלב זה תש כוחה של הכנסייה ושקעו למצולות העבר עקרונות הסכולסטיקה האריסטוטלית, וכעת אנשים רואים את האמת במדע ומוצאים הוכחות לקיומו של אלוהים בדיוק ובסדר המדעי. העולם הוא כמו שעון ענק שנוצר בדיוק מירבי ובכוונה תחילה- אם יש שעון, יש בהכרח שען שהניח את כל חלקיו במקומם המדויק כך שהוא אכן יפעל כראוי.לפתע שרר סדר בעולם השרירותי, המפחיד והאזכרי שאנשים חוו לפני החוקים של ניוטון. התבונה יכולה לפענח את היקום ולכן לשלוט בו לצרכינו, שכן המדע מייצר טכנולוגיה. בגלל שאנחנו מבינים איך עובד העולם אנחנו יכולים לחזות מה ייקרה ובזכות הבנת החוקים האלה אנחנו יכולים לעשות מניפולציות בעולם.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי