קארל בארת

  • עוד בטרם בריאת העולם בחר אלוהים מהמון האדם המקולל להושיע את מי שעתיד, באמצעות החסד האלוהי להאמין בו ודבוק באמונתו ולהעניש את מי שאינו מאמין. יוחנן 3: 36. -כאן מדובר על בחירה גם לחיוב וגם לרע, כלומר יש בחירה כפולה.
  • ישוע סבל ומת עבור כל בני האדם ובאמצעות מותו העניק גאולה ומחילת חטאים. אבל רק המאמין יוכל ליהנות מכל אלה. יוחנן 3: 16– קורבנו של ישוע יתרמו רק למי שנבחר לחיוב. מי שנבחר לשלילה לא נהנה ממותו וקורבנו של ישוע.
  • האדם איננו יכול לחשוב או לרצות משהו שהוא באמת טוב ללא עזרת החסד האלוהי. האדם צריך להיוולד מחדש בישוע עם רצון חדש ומחשבה חדשה. יוחנן 15: 5- רק מי שאלוהים בחר בו יכול לרצות בטוב ויהיה טוב. מדברים על הלידה מחדש עם ישוע. תמיד ניתן לחזור בתשובה ולהיוולד מחדש עם ישוע.
  • האדם איננו יכול לעשות דבר ללא החסד האלוהי וכל דבר טוב יש ליחס לחסד. אבל לאדם ישנה תמיד היכולת לסרב לקבל את החסד האלוהי. מעשי השליחים 7: 51- מדובר פה על הבחירה החופשית. עלינו לחיות בהתכוונות ולקבל את החסד כדי שנוכל לממש אותו.
  • ההתמודדות כנגד החטא היא מתמדת – ישוע מושיט את ידו למי שמוכן להתמודד ועוזר לו, אבל הנפילה לידי השטן תמיד אורבת. יוחנן 10: 28.- כל הזמן יש להתמודד עם הפיתויים העומדים בדרכינו גם אם אנו נבחרים, בדומה להתמודדות ישוע עם הסטן במדבר.

קארל בארת 1968-1886

הוגה דעות  ותיאולוג מן המאה העשרים. הוא איש אוניברסיטה שוויצרי. אביו היה איש כנסייה ותיאולוג קלוויניסטי. בעקבות הטראומות הקשות של מלחמת העולם הראשונה בארת מפתח את התיאולוגיה החדשה שלו. היא בעלת שני עקרונות מרכזיים:

  • בני האדם והאל נמצאים בשני מרחבים שונים לחלוטין שאין ביניהם אף נקודת מפגש למעט נקודה אחת-ישוע. כלומר, האדם איננו יכול להבין את האל באמצעות פילוסופיה או הדת. ישוע מהיותו אדם ואל יצר את נקודת ההשקה היחידה.
  • טוען כי הגזירה הקדומה הכפולה באה לידי ביטוי בדמותו של ישוע שהוא גם אל וגם אדם. ישוע כאל, בוחר את האדם ישוע לשלילה. על ידי כך מאפשר את הבחירה של כל שאר בני האדם לחיוב. קורבנו של ישוע הוא עצם כך שהוא עצמו נבחר לשלילה ולקח על עצמו את כל החטאים. על ידי כך שחרר את כל בני האדם לגאולה. אולם, בני האדם לא יודעים זאת. בני האדם חיים בתודעה כוזבת. זהו רעיון תאורטי שלא ניתן לנהל איתו דת-אין חוקים, אין הפרדה בין הדתות (גאולה לא משנה מאיזו דת אתה לכל בני האדם).

Barth on the “Otherness” of God

Jesus Christ our Lord. This is the Gospel and the meaning of history. In this name two worlds meet and go apart, two planes intersect, the one known and the other unknown. The known plane is God’s creation, fallen out of its union with him, and therefore the world of the “flesh” needing redemption. The world of human beings, and of time, and of things – our world. This known plane is interscted by another plane that is unknown – the world of the Father, of the Primal Creation, and of the final Redemption. The relation between us and God, between this world and his world presses for recognition, but the line of intersection is not self-evident. The point on the life of intersection at which the relation becomes observable is Jesus, Jesus of Nazareth, the historical Jesus.

 

Barth on Election in Christ

When we say that God elected as his own portion the negative side of the divine predestination, the reckoning with man’s weakness and sin and inevitable punishment, we say implicitly that this portion is not man’s portion… Man is not rejected. In God’s eternal purpose it is God Himself who is rejected in His Son. The self –giving of God consists, the giving and sending of His Son is fulfilled, in the fact that He is rejected in order that we might not be rejected. Predestination means that from all eternity God has determined upon man’s acquital at His own cost.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי