פוטוריזם, דאדאיזם וסוריאליזם

יאנק, גיבור המחזה "הקוף השעיר" דומה לפקיד הבנק במחזה של קייזר, גם הוא מנסה להימלט ללא הצלחה מהמערכת החברתית הסטראוטיפית, אבל הנושא החברתי חשוב פחות מתפיסת העולם ה"ניכורית" בקיומו הדחוי של יאנק. במקום מרד חברתי, היסוד של הזדהות מעוותת- אופייני לאקס'. רק כשהוא רואה בגן חיות גורילה בכלוב הוא מגלה את בן-מינו אך הקוף השעיר מוחץ אותו למוות בסיום. למרבה האירוניה, חוזר הגיבור בסיום לנק' הפתיחה של המחזה כאשר כלוב הגורילה דומה להפליא לתא המסיקים הסגור בסיפון הקדמי של הספינה. א'וניל מדגיש בהוראות הבמה נק' זו. אבל קובע שהתפאורה ואמצעי העיצוב אינם נטורליסטים אלא סמליים ואקספ'. א'וניל טוען שהקהל לא הבין שהמחזה אקס' ושיאנק משקף כל יצור אנושי. גיבוריו של א'וניל במחזותיו האקס' הם תמיד במצב טרום-חברתי וטרום מודע, אין להם שום סיכוי למסלול אלטרנטיבי. ב"הקוף השעיר" הדמות האנושית היא סמל. (כמו בתיאטרון האמבסורד).

או'ניל השפיע על המחזאות האמריקאית האוונגרדית במהירות. כך הושפע ממנו אלמר רייס (הושפע גם מהאקס' הגרמנים) שמחזהו האקס' הנודע "מכונת החישוב" דומה ל"מן הבוקר עד חצות" לקייזר ולמחזות אבסורד של יונסקו. "מכונת חישוב"- מחזה מחאה חברתי. בדומה לגזבר של קייזר ב"מן הבוקר עד חצות" גם הגיבור כאן הוא פקיד חשבונות קטן, קוראים לו מר אפס (zero). המחזה ניכרת גם השפעת המחזה "רו"ר" של קראל צ'אפק. תפיסת עולמו האקס' של רייס ניתנת בהערותיו לשחקן ששיחק את מר 0: "עלינו להעביר… תמןונה סוביקטיבית של אדם שהוא פרט וטיפוס כאחד… במחזה ריאלסטי אנו מתבוננים בדמות מבחוץ… אך במחזה אקס' אנו משעבדים ואפילו מסלקים מציאות אוביקטיבית ומנסים לבטא את הדמות לפי הנתונים של חייו הפנימיים". רייס ממשיך את התבנית של "מחזה תחנות" כמו קייזר, מחזה בו כל אפיזודה מייצגת שלבים בחיי הגיבור ובהתפתחותו האישית. הדמויות נותרות חסרות שם ונעדרות צביון אישי ומופיעות בצורה מכניסטית ואוטומטית שהופכת אותן ל"פיגורות" (ע"פ קייזר) גרוטסקיות. אך רייס מרחיק לכת עוד יותר מקייזר בשוותו לדמותו של מר אפס צביון רדוקטיבי תת-אנושי, המסלק ממנו את שיירי האנושיות שבו (בניגוד לדמויות של א'וניל)- והופך אותו ל"הפשטה" אנושית, המגלמת בצורה סטירית אידיאולוגיה חברתית אנטי-קפיטליסטית. אלמר רייס מצליח להגשים את כוונתו של קליי: לא לשקף את הנראה לעין אלא לעצבו מחדש.

המחזה האקס' באירופה ובארה"ב מגיע למידה מרחיקת לכת של חדשנות תיאטרונית וניסוי אוונגרדי ופותח בתקופה חדשה בתיאטרון, שעיקר התעניינותה בצורת העיצוב האמנותי ולא בחיקוי המציאות. האלמנטים החדשניים של האקס' עתידים להשפיע בצורה מכרעת על כל הזרמים האוונגרדים והתיאטרוניים בתיאטרון המאה ה20: הפוטוריזם, הדאדאיזם, הסוריאליזם,  תיאטרון הגרוטסקה, התיאטרון האפי ותיאטרון האבסורד בן-זמננו.

 

ג) פוטוריזם, דאדאיזם וסוריאליזם

בעקבות מלחמה"ע ה1 נאבק התיאטרון על הרלבנטיות והמרכזיות שלו, רצה להידמות לשאר האומנויות בתקופה, נענה לזרמים התרבותיים החזקים של התקופה. כחלק מתהליך המהפכה האוונגרדית של כל האומנויות. בהשפעת הקוביזם והאוונגרד באומנות המודרנית, נוצר חופש עיצוב אומנותי מתוך: שבירת התמונה החזותית לרסיסי פסיפס, צורות אומנות חדשניות, פנטזיה ודמיון ובלתי מודע. למרות ההבדלים בין צ'כוב וסטרינדברג (חלוצי הדרמה המודרנית) כבר הם יצרו ע"י שבירה פרגמנטית של המציאות לפסיפס. (כמו שהסברנו בהתחלה) טכניקת הפסיפס פתחה צוהר למהפך מדרמה ריאליסטית לדרמה מופשטת של שרשרת מצבים יומיומיים בעיצוב אקס' (כמו "מחזה חלום").

פוטוריזם:  מרינטי, מייסד הפוטוריזם האיטלקי, הציע לאמץ סגנון של "מיוזיק הול" כמודל, כאשר באמצעות העיוותים הקומיים, הפרודיות והגרוטסקיות, וודביל וסלפסטיק יצליח להרוס את האומנות המכובדת של התקופה. אומנות העבר (פאסאיזם) נגמרה, ואומנות העתיד (פוטוריזם) מתחילה. שוב לא ניתן להשביע את הצורך הגובר באמת ע"י העיצוב האומנותי של העבר. הדגשת התכונות הדינמיות של החיים המודרניים הפכו את הפוטוריזם למבשרי ה"סימולטניזם" באומנות המודרנית. בשל הבלטת הדינמיות של התפאורה ושל התאורה צומצם תפקידו של השחקן והוגבל להעברה אוטומטית של הטקסט הדרמטי. השילוב הפוטוריסטי של סממני אור, צבע וקול יצרו תפאורה בימתית שנועדה לשקף תחושות מופשטות ולא ליצג מקום או רקע חברתי בדומה לדרמה הריאליסטית.

התנועה הפוטוריסטית התקיימה מעט זמן אבל השפיעה מאוד על הזרמים האומנותיים שאחריה ועל תיאטרון האבסורד. ירדה מכמה סיבות: 1) התפתחות הראי-נוע והקולנוע שמה ללעג את מאמצי האומנים הפוטוריסטים להציג תנועה. 2) הריכוז בטכניקה של דינמיות מכניסטית בתיאטרון חיסלה את המימד האנושי והפכה את רסיסי ההצגה התיאטרונית-פוטוריסטית לבלתי רלוונטיים לצופים.

נסיונו של הפוטוריזם ליצור אמנות סימבולית שתשתקף בסממנים מופשטים של תיאטרון נכשל סופית בעקבות המלחמה.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי