סעודת האדון

 

וְהִנֵּה כַּאֲשֶׁר אַתֶּם נֶאֱסָפִים יַחַד לְמָקוֹם אֶחָד, אֵין זֹאת כְּדֵי לֶאֱכֹל אֶת סְעוּדַת הָאָדוֹן.                         (הראשונה אל הקורינתיים יא, 20)

היפוליטוס  מרומא (Hippolytus of Rome) [235-170]
המסורת האפוסטולית:

Remembering therefore his death and resurrection, we offer to you the bread and the cup, giving you thanks because you have held us worthy to stand before you and minister to you.

And we ask that you would send your Holy Spirit upon the offering of your holy Church; that, gathering into one, you would grant to all who partake of the holy things for the fullness of the Holy Spirit and for the strengthening of faith in truth, that we may praise and glorify you through your servant Jesus Christ….

קורבן / הגשה (anaphora)

תחינה (epiklesis)- הבקשה לשליחת רוח הקודש.

זכרון (anamnesis)- הדבר נעשה כזיכרון לעבר

היפוליטוס מדבר על הקשר הבלתי ניתן לשבירה בין הסקרמנט לבין האמונה. הסקרמנט נתפש כתחליף לקורבן.

השתנות המהות

במשך מאות שנים אין סוגיה סביב האוכריסטיה. במאה ה-9 שני נזירים מתחילים להתקוטט סביב השאלה מה קורה באותו הרגע שרוח הקודש יורדת לשולחן הסעודה. אחד מהם טוען כי ברגע זה הלחם הופך לבשר (גופו של ישוע) והיין הופך לדמו, זהו בעצם הקורבן. הנזיר השני אומר כי רוח הקודש יורדת על מנת לעזור לנו להיזכר בדבר שקרה. הוא מקדש את הלחם והיין אולם הם רק לחם ויין. עד לוועידת לטראן הרביעית יש וויכוח עצום לגבי מה בדיוק קורה. בסופו של דבר נקבע שבאותו הרגע של ירידת רוח הקודש יש תהליך של השתנות המהות-הלחם אכן הופך לבשר והיין לדם. זהו לא רק סמל או הישרדות.

ועידת לאטראן הרביעית (4th Lateran Council) [1215]

אקווינס (Thomas Aquinas) [1225-1274]

… it is obvious to our senses that after consecration all the accidents of bread and wine remain. And, by divine providence, there is good reason for this.

First, because it is not normal for people to eat human flesh and to drink human blood; in fact, they are revolted by this idea. Therefore Christ’s flesh and blood are set before us to be taken under the appearance of those things which are of frequent use, namely bread and wine.

Secondly, if we ate our Lord under his proper appearance, this sacrament would be ridiculed by unbelievers.

Thirdly, in order that, while we take the Lord’s body and blood invisibly, this fact may be counted towards the merit of faith.

(Summa Theologiae IIIa, qu. 75, a.5)

 

אקווינס טוען כי לאחר ההקדשה, הצורה הנראית של הלחם והיין נשארת זהה. הוא נותן שלוש סיבות למדוע אין אנו רואים את השינוי:

  • אין זה מטבע האדם לאכול בשר אדם ודם אדם. כמאמינים האדם לא יכול היה להשתתף בכך.
  • אם היינו אוכלים את אדוננו, היהודים והמוסלמים היו צוחקים על סקרמנט זה
  • כאשר אנו לוקחים את גופו ודמו בצורה לא מוחשית, נדרשת מאיתנו אמונה גדולה יותר.

באותה תקופה, נחגג חג חדש בכנסייה- corpus Christi-הנס על גופו של ישוע.

בתקופת הרפורמציה השאלה אודות סעודת האדון חוזרת. לותר מדבר על תורת המהות המשותפת (שילוב של שתי הגישות):

מרטין לותר (Martin Luther) [1546-1483]:
תורת "המהות המשותפת" (consubstantiation)

אולריך צווינגלי (Ulrich Zwingli) [1531-1484]:
האוכריסטיה כסימן וזכרון

For if we adore and worship this consecrated bread, honoring it in every way as if it were God, even though it is not God, how, I ask you, do we differ from those heathen who worshipped wood and stones?

But the idea that Christ would daily become bread (impanatus), so to speak, in the hands of anyone conducting this sacrifice was neither foretold by the prophets nor preached by the apostles, but rests only on what Christ said: “This is my body; do this in remembrance of me.”

(Cornelius Henrici Hoen [1525])

קונטר-רפורמציה
האֶוּכריסטיה כהשתנות המהות

ועידת טרנטו(Council of Trent) [1551]:   חוזרים בוועידה זו ומצהירים אמונה מחודשת ברעיון השתנות המהות. זוהי העמדה הנוצרית הקתולית ובמידה רבה גם האורתודוכסית עד היום. שם נוסף הוא Real Presence. יש אמונה בנוכחות אמיתי של ישוע בכנסייה.

מאחר וישוע מושיענו אמר שהדבר אותו העניק בדמות לחם היה למעשה גופו, משום כך כנסיית האל האמינה מאז ומעולם והכינוס (synod) הקדוש הנוכחי מצהיר על כך שוב שעל ידי הקידוש (consecratio) של הלחם והיין מתבצעת המרה (conversio) של כל המהות של הלחם למהות של גופו של ישוע המשיח, ושל כל המהות של היין למהות של דמו. ולהמרה זו הכנסייה הקתולית הקדושה קוראת השתנות המהות (transubstantiatio).

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי