התחושה האקספרסיוניסטית

מטרתו של קייזר הייתה להעביר את התחושה האקספרסיוניסטית מן הטקסט הדרמתי אל הצגת התיאטרון, ולשם כך היה מודע לשימוש בחלל התיאטרוני להצטלבות גושי השחקנים על הבימה, כמו גם לעיצוב התאורה והפרספקטיבה בחלל.

ריינהרט. (במאי) אין התיאטרון משועבד לטקסט הדרמתי, אלא הטקסט הופך למרכיב אחד בלבד בתפיסה תיאטרונית מקיפה ומורכבת. התיאטרון הוא אמנות כוללת ועל כן עליו להפיק ולביים מחזות לפי מגוון סגנונות גדול. גדולתו בכך שידע לנצל טכניקות מכל תקופות התיאטרון למען הפקה של מחזה זה או אחר. אין צורה תיאטרונית אחת שהיא בלבד נכונה.

הוא הצליח להתאים את צורת ההצגה שאקס' לטעמו השמרני והקונבנציונאלי של קהל צופים מן המעמד הבינוני בשליש ה1 של המאה ה20.

ריינהרט עמד מקרוב על "חוק החזרות המפחיתות". מטרתו הייתה להרחיב את  מעגל האפשרויות הבימתיות כדי להכניס יסודות פיוטיים ויצירתיים מקוריים ורעניים במקום "קונבנצית הקיר ה4" השגרתית והמשעממת. מקוריותו התגלתה כאשר הפיק את המחזה הריאליסטי "רוחות" לאיבסן כהצגה אקספרסיוניסטית. הוא הפיק גם את "הקבצן" לזורגה, את "מן הבוקר עד חצות" לקייזר, "מחזות חלום" לסטרינדברג וכן מחזות של ביכנר וודקינד.

השפע הסגנוני בתחבולות הבמה העשירות שלו, לא נועד לטשטש את תודעתם של הצופים, להיפך, האפקטים הבימתיים שלו נועדו ליצור השפעה ברורה ומיידית על קהל הצופים, כשהאפקט הסמלני משתנה מסצנה לסצנה. מבחינה זו מודגשת גישתו האקס' כשהבימה משתנה והופכת למרכז תודעה סמלי המחצין רגשות ורעיונות ומקרין אותם בצורה צבעונית וגדושת אפקטים. בדומה  לאמנים אקס' הוא משתמש בשילוב אומנויות במסגרת התיאטרון לא כדי ליצור מציאות אלא כדי לשקף דינמיקה, איכות רוחנית ואווירה של המחזה המבויים. מבחינה זו מצליח ריינהרט להעצים את המחזות האקספ' לדרגה אומנותית גבוהה. (כיהודי נגזר עליו לגלות  מגרמניה לארה"ב בעקבות עליית הנאצים).

ד. האקס' היה אופייני בעיקר לגרמניה, אבל אחרי מלחמה"ע ה1 התפשט גם לארצות אחרות ובעיקר ארה"ב מחזאים שהושפעו: א'וניל, רייס, ווילדר. גם במאים ומעצבי תפאורות הושפעו, אחד מראשי "אמנות הבמה החדשה"- אדמונד ג'ונס, האמין בקיום קשר בין אומנות התיאטרון לבין אומנויות אחרות. (עבד עם ריינהרט) לדעתו הבמאי ומעצב התפאורה חייבים לקלוט את אווירת המחזה כדי לגלות את גריענו החבוי ולשקפו בצורה בימתית נרמזת. התנגד ל"קיר ה4" ושאף לבימה ריקה וחזרת תפאורה, כמו הבמה השייקספירית. הושפע מסימבוליזם ואקס' אירופי ועיצב תפאורות חדשניות למחזותיו  הניסיוניים של א'וניל. א'וניל קובע שמחזות אקספ' מצליחים לבטא את מהותם האמיתית של החיים המודרניים, יותר משהיה בכוחם של המחזות הישנים לעשת, הוא מעריך את צ'כוב אבל מדגיש שהחידוש הגדול ביותר של הדרמה בימינו אינו צפוי ב"דרמה של אופי" אל במחזה האקס'. האקס' חותר לכך שהיוצא יוכל לדבר במישרין אל קהל שומעיו. א'וניל הוקסם מסטרינדברג ומצורת האפיון המופשטת של דמויותיו – תבנית דרמטית חדשה שחושפת במישרין את גרעין הקיומיות האנושית. אבל א'וניל נשאר לרוב נאמן לעיצוב דמוי-מציאות של הדמויות על סגנון דיבורם הנטורליסטי. בניגוד לשאר המחזאים האקס' שחשבו שדמות מוגדרת מפרידה בין הקהל ליוצר (לדעתו של א'וניל), א'וניל העדיף למצוא שילוב חדשני בין עיצוב ריאליסטי ועיצוב אקס', מה שאיפשר לו לשקף את תפיסת עולמו ע"י מונולוג פנימי ואיפיון סימבוליסטי.

במחזהו "הקיסר ג'ונס" הצליח ליצור תבנית של עלילה אקס' המשולבת באפיון פסיכולוגי מעמיק. מעוצב בהשפעת "מחזה התחנות". טכניקת החשיפה של המונולוג הפנימי ניתנת בתבנית ריאליסטית של עיצוב הדמויות כאשר תחושבת החרדה ההולכת וגוברת של הגיבור משקפת את התודעה המתערערת של האנושות. זירת ההתרחשות האמיתית היא התודעה המיוסרת של הגיבור, המוחצנת בצורה אקספרסיוניסטית בתפאורת הרקע המאיימת. א'וניל מנסה לעמוד באתגר התפיסה האקס' של חשיפת המניעים הבלתי מודעים של הפעולה האנושית. היסודות המומחשים של הבימה והתפאורה התיאטרונית משקפים בצורה סמלית את התבנית המפוררת והחידתית של הדמויות האנושיות. כך, לפי ציפיותיו התיאורתיות של אדמונד ג'ונס, הופכת התפאורה לישות דרמטית בפני עצמה, המשקפת את העלילה הפנימית ומניעה אותה לקראת סופה.

קנת מקגואן- מבקר אוונגרדי שהצטרף לא'וניל ולג'ונס ע"מ לקלוט השפעות אוונגרדיות מאירופה ולהציב את ארה"ב על במת האוונגרד הבנל"א. מקגואן הטיף לשיטת ה"ריאליזם הפנימי" של התת מודע לפי המחקרים החדשים של יונג ופרויד שבדיוק התפרסמו. הוא תיאר את "מן הבוקר עד חצות" של קייזר כמשקף תבנית יסוד של אקס' בכך שמצליח לחצות את רובד המציאות החיצונית ולחשוף את השכבות העמוקות של הנפש האנושית. במחזה של א'וניל "הקוף השעיר" (שמקגואן קרא לו "המחזה האמריקאי האקס' הראשון) ניכרת השפעה רבה יותר של האקס' הגרמני:

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי