התגלות והתעוררות

 

ישנה תקופה של התעוררות שנייה במחצית הראשונה של המאה ה-19. אחת הדוגמאות לכך היא איש בשם וויליאםמילר 1782-1849 המגיע מאיזור New England ומטיף לחזרה בתשובה בשל בואו הצפוי של המשיח. הוא מנבא את ביאת המשיח מספר פעמים ובכל פעם ישנה אכזבה בשל אי מימוש הנבואה. שנת 1844 נקראת "שנת האכזבה הגדולה". בשנה זו קם זרם האדבנטיזם ("ביאה"). היום נקראים Seventh day Adventists מאחר ושומרים על יום השבת כיום הקדוש שלא בדומה ליתר העולם ששומר על יום ראשון. זרם זה מחכה לביאת המשיח.

בעקבות אי המימוש נוצר דיסוננס קוגניטיבי על פי פסטינגר. כלומר יש סתירה בין האמונה להתנהגות. הקטנת הפער של הדיסוננס התבטא בהקמת זרם האדבנטיזם.

מלחמת האזרחים (1865-1861)

ב-1862, סופרת ידועה ופעילה מרכזית בזכויות השחורים (ג'וליה וורד האו)  כותבת מזמור דתי עבור הצפון. שני הצדדים ייחסו את המזמור לעצמם. (glory glory hallelujah).

אברהם לינוקלן 1865-1809:אומנם לינקולן לא נתפס כדמות דתית, כי אם המנהיג הדגול המנסה לשמור על זכויות כולם. במלחמת האזרחים נהרגו בין 10 ל-15 מיליון. לינוקלן הוא נוצרי מאמין ובתוך נאומו שהוא נותן כאשר הוא נבחר בפעם השנייה כנשיא ב-1864 “Second Inaugural Address” הוא נאום דתי למדי. הוא מדבר על שני הצדדים במלחמה. אנשי הדרום פונים לאל ומנסים למצוא אצלו הצדקה לנצרות. תפילות שני הצדדים לא יכולות להענות, לאל יש תוכנית משלו. אנו מתפללים כי המלחמה תעבור במהרה אולם האל יחליט בסופו של דבר.

לינקולן היה תיאולוג במובן מסוים. באמצעות קריאה בכתבי הקודש הוא חיפש תשובות למתרחש בימיו.

העולם הקתולי בעידן המודרני

נחזור לאירופה. נקודת הפתיחה היא "ועדית ואטיקן ראשונה" של הכנסייה הקתולית של העת החדשה. 1869-1870. (הוועידה הקודמת ועידת טרנטו מתקיימת לפני העת החדשה בתגובה למעשי הפרוטסטנטים ונמשכת כ-18 שנה). כינוס ועידה זו היא נוכח איום חדש, מתנועות ההשכלה, תנועות המודרנה. הכנסייה מנסה להתגונן ולשמור על צביונה. הדמות העומדת במרכז הוא האפיפיור בזמן זה פיוס ה-9 הפועל בשנים 1878-1846 .

זוהי תקופה של נסיון חדש לעיצוב אירופה והכנסייה מתייצבת לצד הכוחות השמרנים ביותר על מנת לנסות להשקיט את השטח. שם מתקבלת בין היתר ההחלטה על תורת אי-הטעייה של האפיפיור (papal infallibility). החלטה זו אומרת כי כאשר הוא נושא הצהרות מסוימות במסגרת תפקידו, דבריו אינם ניתנים לערעור ולא יכולים להיות טעות. עד היום ישנו וויכוח גדול באשר לקביעה זו ותקפותה.

במובן מסוים, דבר זה נמשך עד לסוף מלחמת העולם השנייה. בתקופת פיוס ה-12 1939-1958 ישנן טענות רבות לגבי מה עשה ולא עשה בזמן מלחמת העולם השנייה. רק לאחר מותו יש נסיון לחשבון נפש של הכנסייה.

מספר דמויות נוצריות אשר עמדו כנגד המשטר הנאצי הם:

  • קארל בארת-התיאולוג החשוב ביותר של העולם הפרוטסטנטי. החלטתו המפורסמת כתגובה לשלבים ראשונים של המשטר הנאצי נקראת "הצהרת ברמן" הקוראת לאנשי כנסייה להתנגד למשטר הנאצי. הוא עובר לשוויץ וחי שם עד סוף ימיו.
  • דיטריך בונהפר-אחד מחסידיו של קארל בארת הפועל בגרמניה כנגד המשטר הנאצי ומוצא להורג ב-1935 על ידי הגסטאפו בשל פועלו למען הכנסייה.
  • קרדינל וון .

אקומניזם

בסוף שנות החמישים וראשית שנות ה-60 יש ניסיון של הכנסייה הקתולית להתמודד במידה מסוימת עם תוצאות המלחמה ועם המודרנה והעובדה שמאמצע המאה ה-20 אי אפשר להמשיך בשמרנות.

  • איגוד הכנסיות העולמי 1948
  • ועידת הוואטיקן השנייה 1962-1965. מכונסת על ידי יוחנן ה-23. נבחר ב-1958 להיות אפיפיור על מנת שלא יחזיק מעמד שנים רבות בתפקיד. במשך חמש שנות כהונתו מתחיל מהפכה בכנסייה.
  • פאולוס ה-3 ממשיך אותו.

ב-1965, יש הצהרה של אותה ועידת וותיקן שנייה "בעתותינו". זהו צעד ראשון של הכנסייה הקתולית לדבר על פתיחת דלתות באופן מוצהר. יש אמת בדלתות אחרות ואפשר להיוושע מחוץ לקותלי הכנסייה.

  • יוחנן פאולוס ה-2, האפיפיור הפולני הראשון
  • בנדיקטוס ה-16 (2005-2013). היה יותר שמרן
  • האפיפיור הנוכחי: פרנציסקוס ה-1 (משנת 2013).

"חדוות הבשורה": הצהרה המדברת על תפקיד הכנסייה בעולם החדש של פרנציסקוס ה-1.

סקרמנטים:

  • טבילה: baptism. הטבילה בעת החדשה שונה מן הטבילה בעת העתיקה. על ידי טבילה האדם עובר תהליך הארה-פוטיזמה. האדם נעשה נאור על ידי ההשתתפות בתפילה.
  • התחברות: אורכיסטיה-הודיה וסעודת האדון:השתתפות בטקס הלחם והיין (הלחם-גופו של ישוע והיין מסמל את דמו).

הסימבול ( = קרדו) האפוסטולי:  זהו הנוסח המלא של ה"אני מאמין" הנוצרי (בערך משנת 200)

  • אני מאמין באלוהים האב הכל יכול,
  • בישו כריסטוס בנו יחדו אדוננו
  1. אשר נולד מרוח הקודש ומרים הבתולה
  2. בימי פונטיוס פילטוס נצלב ונקבר
  3. ביום השלישי קם לתחיה מן המתים
  4. עלה לשמים
  5. יושב לימין האב
  6. ומשם יבוא לשפוט את החיים ואת המתים
  • וברוח הקודש
  1. הכנסייה הקדושה
  2. במחילת עוונות
  3. בתחיית הבשר

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
צילום בר מצווה בשבת והשלכותיו

כל אירוע משפחתי או אישי ולמעשה כיום בכל הזדמנות אנו אוהבים להנציח כמובן כל אירוע והתרחשות, ולכן הצילום הופך למרכזי