במאה ה-15 יש זילות מוחלטת. מוכרים בזול שטרי מחילה לכל דורש. הדבר נהיה בעייתי מבחינה מוסרית ותיאולוגית. אין אמונה או התכוונות או מרכיבים של הדת הנוצרית. אם כן הנזיר הגרמני הצעיר (מרטין לותר) מזמין וויכוח תיאולוגי על הנושא. הוא כתב את ההזמנה בלטינית והיא יועדה לאנשי האוניברסיטה והדת.

מרטין לותר היה גרמני, בן למשפחה ממעמד בינוני. הוא נשלח על ידי אביו ללימודי משפטים ובעקבות התגלות שהוא חווה תוך כדי סערת ברקים הוא נוטש את לימודי המשפטים ולוקח על עצמו נדרי נזירות ומצטרף למנזר. אב המנזר שולח אותו לאוניברסיטה על מנת ללמוד תיאולוגיה והוא הופך לדוקטור לכתבי הקודש. תוך כדי לימודיו, הוא נחשף לכתבי הקודש ולהגות הנוצרית, בעיקר הגותו של אגוסטינוס, ואולם הוא נחשף גם לתיאולוגיה בת זמנו. הוא מוצא הרבה מאוד סטירות בין שלושת הגורמים הללו (פאולוס, אגוסטינוס והתאולוגיה בת זמנו). לכן לותר מבקש לקיים את הדיון התיאולוגי מתוך רצון לעשות רפורמה, לתקן את מה שהשתבש (בעיניו) בנצרות. בשלב זה לותר רואה את עצמו כנזיר קתולי נאמן. הוא לא מחפש לפרוץ מעבר לדת הקתולית אלא מרגיש שיש לתקן דברים.

הסיבות להצלחת קריאתו של לותר: בגלל העיתוי הספציפי שבו הדברים נשמעים, הם בעצם יוצרים מהפכה בעולם הנוצרי. הם מסיימים את ההגמוניה של הכנסייה הקתולית באירופה. זאת בשל:

בעקבות התהודה שיש למסמך זה, לותר נבהל וב-1519 הוא כותב מכתב לאפיפיור ומנסה להסביר שלא התכוון לעורר מהומה. האפיפיור לא עונה לו על המכתב וב-1520, לותר מפרסם שלושה חיבורים (שלוש מסות) שבהם הוא מפרט את עיקרי תורתו ואת התפיסה שלו על הנצרות או על איך הנצרות צריכה להיות. זהו אירוע דרמטי. רבים מן הדברים שכתב שמענו בעבר אולם שוב התזמון הוא המפתח כאן.

כתביו הם:

לותר עושה מהפכה דרמטית ובעצם מפרק ומנתץ חלקים רבים מהאמונה והפולחן הנוצרי. דבריו מקבלים תהודה עזה מסיבות רבות. האפיפיור מתעורר וב-1520, זמן קצר לאחר פרסום הטקסטים שלו, האפיפיור מוציא בולה (החלטה בעלת תוקף, צו) כנגד מרטין לותר ובו הוא קורא להחרים אותו.

ואולם, ללותר יש תומכים רבים בקרב האצולה הגרמנית והמנהיגים הגרמנים. לאלה יש אינטרס רב ברעיונותיו של לותר (אינטרנס כלכלי ראשית כל. המנזרים מחזיקים באדמות אדירות. פירוקם מרכושם והכפפת הכנסייה למדינה תיתן לשליט החילוני המון כסף). על כן יש מי שמגן על לותר ומנסה להציל אותו בכל מחיר.

ב-1521, מתכנס בעיר וורמס בית משפט כנסייתי שבו לותר מתבקש לבוא ולהציג את טיעוניו. הוא בעיקר מתבקש לחזור בו מהדברים שהוא כתב בטקסטים שלו.

 

לותר מסרב לחזור בו מאמרותיו ובבית המשפט נקבע שדמו מותר וכי כל מי שפוגש אותו יכול להרוג אותו בלי להיות חייב בדין בעולם הזה ובעולם הבא. עמדותיו נאסרות. כשהוא יוצא מהמשפט חוטפים אותו אביריו של פרידריך החכם (הדוכס של סקסוניה), שהיה מאוהדיו של לותר והם מחביאים אותו באחת ממצודותיו של פרידריך ושם לותר מבלה את שנותיו הבאות. הוא עוסק בעיקר בתרגום של כתבי הקודש לגרמנית. הוא הופך מריר יותר ויותר, כותב כתבי שטנה כנגד הקתולים וגם כנגד היהודים והמוסלמים. לותר מתחתן עם נזירה, נולדים להם 6 ילדים ובסופו של דבר הוא הולך לעולמו. לותר לא כותב תאולוגיה סדורה, מי שכותב את התיאולוגיה שלו הוא אדם בשם מלנכטון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *